بررسی روش بهبود عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا

menuordersearch
binayadak.ir
بلاگ
۱۴۰۲/۷/۱۷ دوشنبه
(3)
(0)
بررسی روش بهبود عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا
بررسی روش بهبود عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا

عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا

عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا

 

معرفی کلی خودروی زانتیا
در سال 1992 خودروسازی سیتروئن در کشور فرانسه نسل جدید خودروهای خود را تحت عنوان زانتیا به بازارهای جهانی معرفی نمود. در نهایت تولید این نوع از خودرو در سال 2002 در کشور فرانسه کاملا متوقف شد. البته این زمان نقطه آغازین تولید خودرو زانتیا در کشور ما و تحت نظارت شرکت خودروسازی سایپا است. سایپا در یک بازه زمانی نه ساله یعنی از سال 1380 تا 1389 چند مدل از این خودرو را تولید و روانه بازارهای داخلی نمود. البته با توقف تولید این خودرو در کشور دستیابی به قطعات یدکی آن نیز تا حد زیادی محدود شد.
به شکلی که قیمت قطعات یدکی خودروی زانتیا در کشور ما تا چندین برابر افزایش یافت. در این بین بر این خودرو نقدهایی هم صورت گرفته است. برای مثال یکی از مهمترین معایب خودرو زانتیا را در سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک این خودرو می‌دانند. در واقع گوی تعلیق به کار رفته در این نوع خودرو بسیار حساس و شکننده است. در نتیجه در صورت بروز خرابی در این بخش از خودرو مالک باید با پرداخت هزینه بالایی نسبت به تعویض این قطعه اقدام نماید.

معرفی کلی خودروی زانتیا

معرفی سیستم تعلیق خودرو و بررسی عملکرد آن در وسیله نقلیه
سیستم تعلیق یا فنربندی بخش مهمی از مکانیسم حرکتی خودرو است. حضور سیستم تعلیق در خودرو مانع انتقال ارتشاعات و تکان های ناگهانی به بدنه خودرو و در نهایت سرنشینان خودرو می‌شود. به طور معمول متخصصان و طراحان خودرو اهمیت زیادی برای وجود یک سیستم تعلیق مناسب و کاربردی در خودروها قائل می‌شوند. زیرا وجود سیستم تعلیق در خودرو نقش مهمی در کیفیت سواری خودرو و کنترل حرکت وسیله نقلیه ایفا می‌کند. در واقع سیستم تعلیق خودرو در تحمل وزن خودرو و افزایش قابلیت فرمان پذیری خودرو نیز نقش اساسی را ایفا می‌کند. در نتیجه تمامی موارد قید شده نشان دهنده اهمیت وجود سیستم تعلیق در یک خودرو است. حال باید به این نکته نیز اشاره نمود که عموما سیستم تعلیق در خودروها دارای انواع مدل های مختلفی می‌باشند.
برای مثال سیستم تعلیق مک فرسون، تعلیق مستقل، تعلیق طبق دار دوبل، تعلیق بازویی، میله چکشی، جناقی دوبل و سیستم تعلیق هیدرولیکی( هیدروپنوماتیکی) برخی از انواع سیستم های تعلیق می‌باشند که امروزه در انواع خودروهای سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. با شناخت حداکثری سیستم تعلیق و بررسی نقش آن در عملکرد کلی خودرو قصد داریم تا در ادامه به بررسی عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا و نقش آن در عملکرد کلی سیستم تعلیق هیدرولیکی بپردازیم.

گوی زانتیا محل قرارگیری و نصب گوی ها
خودروی زانتیا اولین خودرویی است که در سیستم تعلیق آن به جای استفاده از سیستم های تعلیق رایج مانند سیستم تعلیق فنری و یا مک فرسون از سیستم گوی تعلیق یا هیدرولیکی استفاده شد. در این سیستم به جای استفاده از سیستم مرسوم فنری طراح از سیستم هیدروپنوماتیکی استفاده نمود. اساس کار در سیستم هیدروپنوماتیک بر دو جزء اصلی یعنی یک گاز و یک مایع بنا شده است. در نهایت در طراحی کلی سیستم های هیدروپنوماتیک از یک اصل کاملا ساده که همان تراکم پذیری گازها و عدم تراکم پذیری مایعات است استفاده شده است.
سیستم هیدروپنوماتیکی شامل یک گوی است که از دو بخش کاملا مجزا تشکیل شده است. در این سیستم ما شاهد وجود یک دیافراگم جدا کننده از جنس لاستیک مصنوعی بین دو بخش بالایی و پایینی گوی تعلیق می‌باشیم. همانطور که بیان شد دیافراگم موجود در این گوی وظیفه دارد تا دو بخش گوی را که حاوی گاز نیتروژن در بخش بالایی و روغن LHM ( مایع هیدرولیک معدنی) در بخش پایینی است را از یکدیگر تفکیک نماید.

بررسی عملکرد گوی های تعلیق در سیستم های هیدرولیکی
گوی تعلیق به وسیله یک پیستون و سیلندر به شاسی خودرو متصل می‌شود. در نهایت گاز موجود در سیستم تعلیق بعد از متراکم شدن توسط سیستم کلی مانند یک فنر در سیستم تعلیق فنری عمل می‌نماید. این گاز در صورتی که باری به خودرو تحمیل شود مانند یک فنر عمل کرده و کاملا متراکم می‌شود. در نتیجه این امر سبب می‌شود تا حجم گاز نیتروژن به شدت کاهش یابد. در نهایت با برداشتن بار از روی سیستم تعلیق مجددا گاز موجود در گوی تعلیق منبسط می‌گردد. در این شرایط سیستم تعلیق خودرو به وضعیت اولیه و حالت نرمال خود باز می‌گردد. همچنین کاربران برای ثابت ماندن ارتفاع خودرو در زمان اعمال بار مازاد به خودرو می‌توانند از روش تزریق روغن HLM با فشار بالا به سیستم گوی استفاده نمایند. در نتیجه عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا را به وسیله این فرایند می‌توان به شدت بهبود بخشید.

راهنمای گوی های زانتیا
•    گوی های سر کمک های جلو (راننده و شاگرد) به صورت فابریک 50 بار
•  گوی های سر کمک های عقب (راننده و شاگرد) به صورت فابریک 30 بار
•  گوی مرکزی جلو (گوی ریگلاتور) 62 بار
•  گوی مرکزی عقب 50 بار

گوی زانتیا محل قرارگیری و نصب گوی ها

گوی زانتیا محل قرارگیری و نصب گوی ها


مفهوم شارژ گوی در این خودرو چیست؟
گاهی بنا بر دلایل مختلف مانند پارگی و یا نشتی دیافراگم که در اثر تعدد مقدار نوسانات در خودرو ایجاد می‌شود ما شاهد کاهش فشار گاز نیتروژن موجود در گوی تعلیق و کاهش عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا خواهیم بود. البته این کاهش فشار می‌تواند به دلایل دیگری مانند به هم پیوستگی اتم های گاز نیتروژن در اثر تراکم پی در پی سیستم تعلیق نیز ایجاد شود. بروز نشتی در قسمت های فلزی و پیچی سیستم تعلیق نیز از دیگر دلایل کاهش فشار گاز در این سیستم است. در این شرایط اغلب با سوراخ نمودن گوی فابریک و تعبیه پیچ هایی اقدام به شارژ مجدد سیستم تعلیق خودرو می‌نمایند.
بررسی ها نشان می‌دهد متخصصان هرگز با اجرای این عمل موافق نمی‌باشند و این کار را فرایندی غیر اصولی می‌دانند. در نهایت این فرایند در عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا تاثیر چندانی نخواهد داشت. شاید فرایند شارژ گاز گوی در مواردی که افت گاز مقدار کمی است برای شما جوابگو باشد. اما بدون شک در موارد بحرانی تر این فرایند تنها سبب آسیب دیدن دیافراگم موجود در گوی تعلیق می‌شود. در نتیجه بهتر است تا کاربران به تعویض به موقع گوی زانتیا توجه ویژه ای داشته باشند. در نهایت با تعویض به موقع گوی زانتیا آنها می‌توانند شاهد عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا در شرایط بسیار مناسب تری باشند.

تعویض به موقع گوی زانتیا

در صورت مستهلک شدن و خرابی و درست کار نکردن هر کدام از گوی های تعلیق بهتر است هر چه سریعتر نسبت به تعویض و جایگزین گوی جدید و نو اقدام کرد چرا که عدم

تعویض بموقع گوی خراب منجر به فشار آمدن به مابقی گوی ها میشود.

گوی تعلیق زانتیا

سه دلیل که بهتر است گوی زانتیا شارژ نشود.

بررسی دلایل اصلی عدم اجرای شارژ سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک
همانگونه که در متن نیز به آن اشاره شد گاهی کاربران با اجرای فرایند شارژ گاز نیتروژن موجود در گوی تعلیق سعی می‌نمایند تا عملکرد سیستم تعلیق را بهبود دهند. اغلب متخصصان بر این باورند که بهتر است گوی زانتیا شارژ نشود.
یکی از مهمترین دلایلی که برای عدم شارژ گوی تعلیق ذکر شده است مستهلک بودن پرده دیافراگم در این سیستم است. در نتیجه ممکن است به دلیل ساختار ضعیف پرده دیافراگم این بخش از سیستم تعلیق زانتیا قادر به تحمل فشار وارده نباشد. در نتیجه همین امر می‌تواند باعث خراب شدن گوی تعلیق شود. عوامل دیگری که در این زمینه مطرح شده است نیز شامل عدم دوام وسیله بعد از شارژ مجدد گاز، عمر بسیار کوتاه آن است. هزینه تعویض مجدد گوی تعلیق که کاربر در صورت خرابی مجدد باید پرداخت نماید از دیگر دلایل اجرای این فرایند ذکر شده است. در نهایت کاربر با تعویض گوی می‌تواند عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا را ارتقا دهد.

عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا

 
عملکرد گوی تعلیق خودروی زانتیا

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر


مشهد - بولوار هاشمیه 65 - پلاک 38- واحد 5 - صدقی

telegramwhatsuppinterest
7 روز ضمانت بازگشت7 روز ضمانت بازگشتضمانت اصل بودن کالاضمانت اصل بودن کالاتحویل اکسپرستحویل اکسپرس
تصویر پروانه کسب
logo-samandehi
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت بر روی هر کدام از اکانت های پشتیبانان ما که میخواهید کلیک کنید.